Translate

donderdag 30 mei 2013

Bio schoonmaken


Hoe bewuster je gaat leven, hoe meer je op alle gebieden in je leven probeert om de meest milieubewuste manier te vinden. Zo was ik al een poosje aan het nadenken over schoonmaakmiddelen. Voor de was maak ik zelf al een hele poos gifloos wasmiddel (natuur ende pecunia besparen)
Ik maak zelf biologische zeep en we gebruiken steeds vaker soda en azijn om schoon te maken en baksoda in plaats van shampoo (hierover blog ik nog wel eens uitgebreid!) 
Toch was ik, aangezien ik licht smetvrezerig ben, wat huiverig voor de schoonmaakmiddelen: ik wil namelijk wel graag dat mijn huis veilig schoon is! 
Vorige week waren we in Den Haag om naar de verjaardag van een vriendin te gaan, en we gingen eerst even de stad in. Bij de Ekoplaza zagen we allerlei schoonmaakmiddelen staan en plotseling was ik er klaar voor. We kochten allesreiniger en glasreiniger van Sodasan en boenzeep voor de natuurstenen tegels in de keuken en wc. 
De volgende ochtend ging ik er eens goed voor zitten en ruimde het uitpuilende gootsteenkastje op! 

Voor: 



En na!


De nieuwe allesreiniger is op basis van suikertenside en sinaasappelolie. Suikertenside, heb ik intussen opgezocht, is een oppervlakteactieve stof die gemaakt wordt door een glucosemolecuul aan een olie (bijvoorbeeld kokos)molecuul te verbinden. Dit is momenteel de meest milieuvriendelijke manier. (milieukoopwijzer.be) En ik moet zeggen: het maakt heel goed schoon! Een druppeltje is genoeg op een doekje om heel veel af te nemen en in een emmer water hoeft maar 3 ml allesreiniger. Hierdoor gaat het ook nog eens heel lang mee. 

Vaatwastabletten staan er nog wel in, maar ik ga proberen hoe het werkt met soda zodra ze op zijn. Verder staat er wasbenzine en pokon in. Die pokon hoop ik ook te gaan vervangen door natuurlijk compostvocht (bokashi). Schuurmiddel wordt vervangen door (bak)soda. Op deze manier komt er door ons geen gif in het milieu, en ook hebben we dat gif niet in ons huis, op onze vloer en in de lucht die we inademen!

Een aantal dingen gebruiken we voorlopig wel op, zoals de allesreiniger met een A en het schuurmiddel, voor als er eens iets heel vies is, maar worden daarna in principe niet meer vervangen. Wat ik nog wel eng vind is de chloor! Liever gebruik ik het niet, maar ik weet niet goed of het nou écht veilig genoeg is om alleen soda in je wc te gebruiken! Feedback hierover is dan ook zeer welkom! 

8 opmerkingen:

  1. wc schoonmaken met groene zeep en bril en rand met water en soda. Als een zonnetje Anke. En wij hebben gewone ouderwetse vim, zonder microplasticjes. Zonder bleek, bleek kost mij altijd kleren ;-) Trouwens soda in de afwasmachine is geweldig. Alleen niet te veel gebruiken. En niet alle kleuren op serviesgoed vonden soda fijn. (helaas voor mijn antieke borden ;-( ) 10

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Superidee!! En die groene zeep, koop je die dan als blok? Van die Marseillezeep?

      Verwijderen
    2. je hebt van die potten groene zeep, met een garde in het water en kloppen maar! Maar je hebt het ook in vloeibare vorm. Trouwens ik denk dat je van je wasmiddel met wat soda ook een geweldig wc sopje kunt maken! Gewoon proberen ;-) 10.

      Verwijderen
    3. Ik ga eens kijken morgen in de natuurwinkel!

      Verwijderen
    4. de foto van de zeep die ik op jouw FB zette komt gewoon bij de Deen vandaan. Staat naast de vloeibare groene zeep. (en anders neem ik een pot voor je mee) ik betaalde nog geen euro voor een pond!10

      Verwijderen
  2. Go Anke! Ik raak helemaal geïnspireerd van je. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Chloor? oxy action, is natriumpercarbonaat en bleekt/reinigt ook

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)