Translate

zaterdag 29 juni 2013

Vegan ontbijt

Wederhelft Ben is al sinds 1992 vegetariër. En toen ik nog volledig gezond was deed ik met hem mee.
Het is een interessante vraag, wat nou goed is voor ons en voor de wereld. Voor de wereld is het overduidelijk beter geen vlees te eten. Bij de productie van vlees wordt enorm veel broeikasgas uitgestoten en er zijn voor een kilo vlees vele kilo's plantaardig voedsel nodig. In die zin zouden we dus veel beter gewoon het plantaardige voedsel kunnen eten.
Wel ben ik er intussen achter dat het niet voor iedereen geschikt is om vegetarisch (of zelfs veganistisch) te eten. Zeker aangezien veel vegetariërs snel uitkomen op "aardappelen, groente, vleesvervanger". En die vleesvervangers zitten echt boordevol troep. Ik zou niemand aanraden ze regelmatig te eten (zeker aangezien je gemakkelijk zelf heerlijke bonen/notenburgers kunt maken)
Je hebt er sowieso een sterke spijsvertering voor nodig om een voeding met peulvruchten en veel granen aan te kunnen. Bij het ontbreken daarvan, zolang je kiest voor eerlijk vlees is er op zich niet zoveel mis met het eten daarvan. Ik denk dat er veeleer iets mis is met hoe wij met de beesten omgaan!

Persoonlijk zou ik het liefst geen vlees eten. Het staat me namelijk eigenlijk enorm tegen om iets te eten wat leefde. Dat iets dood is, omdat ik het zo graag wilde opeten. Natuurlijk weet ik dat het zo werkt in de natuur, maar wij kunnen keuzes maken waar wilde dieren dat niet kunnen.
Maar helaas is het door voedselallergieën voor o.a. noten en peulvruchten en veel van de granen, is het voor mij onmogelijk om vegetarisch/veganistisch te eten. (tussen die twee zit voor mij geen verschil want ik kan niet tegen zuivel en eieren).

Maar! Door o.a. de NMT zijn er een aantal voedingsmiddelen weer beschikbaar gekomen! Zo kan ik weer tegen cashewnoten en gaan avocado's en pompoen ook weer! Dit zijn nou juist die dingen die vullen en/of eiwitten bevatten en het dus mogelijk maken plantaardig te eten. Als ik plantaardig eet voel ik me puur, zuiver. 

Dus deze week besloot ik eens te kijken hoever ik zou kunnen komen. Ik probeer zo veel mogelijk alleen plantaardig voedsel te eten. 

De eerste dagen heb ik wat gevast om mijn lijf te wennen aan een andere manier van eten, maar vooral omdat dat goed voelde. Het voelde als precies wat ik nodig had. Ik at geen granen en geen vlees tot het avondeten. Dus at ik bijvoorbeeld courgette met avocado, olijfolie en chiazaadjes voor de lunch gisteren. En tussendoor wat rauwe cashewnoten. Het is grappig hoe je bijna in een andere staat van zijn komt. Ik had niet echt honger en ik voelde heel goed wanneer ik genoeg had gehad (en dan stopte ik ook met eten). Ik besef me intussen dat als je ook maar één hap voorbij je "genoeg" gaat je daarna steeds maar door wilt blijven eten. Het is dan voor mij ook erg belangrijk om dat moment te ervaren! 
Bij het avondeten was ik dan wel echt uitgehongerd dus at ik een kom kippensoep (van blije kip, natuurlijk, dat wel!) en voor het slapengaan wat tonijn. 

En vandaag merk ik echt al verschil. Ik voel me na mijn ontbijt van 25 gram gepofte quinoa, een halve mango, een halve banaan en wat cashewnoten prettig gevuld. 


Ik weet dat het niet mogelijk zal zijn om dit altijd te doen, omdat ik niet elke dag cashewnoten en avocado's  kan eten en andere noten en zaden nog niet beschikbaar zijn. Maar tot nu toe voelt het echt heerlijk om zo te kunnen eten! Ik ben heel benieuwd hoe het me verder vergaat! 

3 opmerkingen:

  1. Wat een mooie, wijze post! Dank je wel! En ik hoop dat het steeds beter blijft gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig als je je hier fit bij voelt.
    Kan je ook eens iets Anders eten.
    Zit er ook nog lekker uit zeg.
    Mooi en wijs geschreven ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)